FEMEIA CARE A SCHIMBAT ISTORIA MODEI – COCO CHANEL

Coco Chanel, un nume rasunator in lumea modei, o creatoare de geniu, a carei opera rezida si in zilele noastre. Parfumul Chanel No. 5, „the little black dress” sau costumele de marca, creatii aflate sub egida brandului Chanel, sunt modele inspirationale care se pastreaza intacte si azi, neiesind din trend, de aceea este in continuare un brand care merita o recunoastere speciala.

Gabrielle Chanel se naste in 19 August 1883, in Samur, Franta. Copilaria nu i-a fost una usoara, fiindu-i marca de saracie si lipsuri. Crescand la un orfelinat, a avut parte de o educatie foarte stricta, si dificultatile pe care le-a intampinat in acea perioada au inspirat-o sa urmeze un stil de viata total diferit de cel cu care a fost crescuta. Astfel, a devenit cantareata, adoptand numele de scena Coco, nume care a facut-o celebra si pe care l-a pastrat pana la moarte.

Cu ajutorul financiar venit din partea unui admirator de-al sau, aceasta a reusit, in anul 1909, sa isi deschida primul magazin de palarii. In aceeasi locatie, se afla si un salon unde se intrunea elita sportului si a vanatorilor, iar Coco a reusit astfel sa intre in legatura cu lumea mondena, dominata de moda, lux si bani. In anul imediat urmator, aceasta deschide un nou magazin sub numele  „Chanel Modes”, care ia un avant destul de bun. Prima piesa care ii aduce pe buze gustul succesului a fost, de fapt, un vechi jerseu, transformat in rochie. Multi cunoscuti de-ai sai au intrebat-o de unde si-a achizitionat rochia, iar ea s-a oferit sa le croiasca si lor o bucata din rochia-jerseu. Mai tarziu, Coco Chanel obisnuia sa declare ca „intreaga ei avere s-a construit pe un jerseu vechi pe care l-a purtat cand ii era rece”.

Astfel, ea deschide un nou butic, de data aceasta in Deauville, unde introduce o colectie de articole sportive. Linia sa de jersee se dovedeste a fi revolutionara, deoarece a schimbat intru totul perceptia femeilor asupra propriilor lor corpuri. Majoritatea hainelor create de Chanel au folosit ca material jerseul, o alegere destul de neobisnuita la acea vreme, insa inspirata. Desi un material destul de ieftin, acesta era usor de manevrat, iar calitatile sale au determinat-o pe Coco sa il foloseasca pe mai departe, chiar si in timpul primului razboi mondial.

In 1918, Chanel deschide deja primul magazin de croitorie si haine, si deja incepea sa cunoasca succesul absolut. Clientii ei erau pasionati de moda de ultima ora, iar multe dintre hainele create in acea perioada, au ramas simbolurile casei Chanel. Coco reusea sa le elibereze pe femei din chingile unei societati prea serioase si prea sobre, redandu-le feminitatea, prin linii ferme si fuste scurtate, permitand astfel renuntarea la corsete stranse. Astfel, pana la varsta de 32 de ani, avea deja clienti in intreaga lume.

Cu lansarea primului sau parfum, Chanel No. 5, a dat lovitura. Pana in zilele noastre, acesta ramane cel mai bun parfum al tuturor timpurilor, neegalat de nici o alta aroma pana in prezent. Nasul din spatele acestui parfum a fost Ernest Beaux, si se spune ca acesta i-a prezentat lui Coco Chanel o serie de mostre din parfumurile create de el, iar ea a ales mostra cu numarul 5. Asa i-a si ramas numele, Chanel No. 5, un parfum cunoscut si adorat de generatii intregi. In acelasi timp, Chanel si-a extins si linia de cosmetice si o gama de produse de ingrijire. Linia de cosmetice continea culori pentru buze, rujuri, si pudre pentru fata. 

Da click pe poza de mai jos si comanda parfumul numarul 1 din lume!

In aceeasi perioada, colaborarile sale cu nume precum Jean Cocteau sau Pablo Picasso au fost niste puncte forte de pornire a creatiilor sale. Pentru piesele de teatru prezentate de Cocteau, Picasso realiza decorurile, iar Coco Chanel, costumele. Intr-o perioada in care teatrul dicta marea directie a tendintelor modei, aceasta colaborare a insemnat mult pentru colectiile si hainele Chanel. In 1926, iese pe piata „mica rochie neagra”, reinventata complet de Chanel. Aceasta, pana azi, este considerata una din cele mai importate piese de imbracaminte din lume. Mademoiselle Coco a adus rochia neagra la rang de arta, deoarece acum este considerata cea mai potrivita rochie pentru orice fel de petrecere.

Dupa ce Casa Chanel a inceput sa cocheteze si cu nisa bijuteriilor, lansand prima linie de bijuterii cu diamante, Mademoiselle Coco  a atins apogeul succesului, avand 5 magazine in Paris, peste 4000 de angajati in atelierele sale iar hainele sale se vindeau in numar mare in fiecare an. Pasiunea sa, transformata in munca asidua, dadea rezultate fructuoase, si, fiind mereu intr-o continua cursa pentru atingerea perfectiunii, Chanel se bucura de rezultate. Si totusi, in ciuda succesului rasunator, odata cu inceperea celui de-al doilea razboi mondial, Chanel isi inchide portile, lasand mai departe doar linia de parfumuri. Alti creatori ai vremii au parasit Franta dupa ce aceasta a declarat razboi Germaniei, insa nu si Chanel, ea a ramas in Paris, indurand vitregiile razboiului, fara sa stie ce o asteapta mai departe. Unul din cele cinci magazine ale sale din Rue Cambon, a ramas deschis datorita cererii mari de parfumuri si accesorii, care erau la mare cautare atat de catre soldatii francezi, cat si cei americani. Dupa incheierea razboiului, insa, aceasta este acuzata de colaborare cu nazistii, datorita unei relatii scandaloase pe care a avut-o cu un ofiter german. Insa la interventia unuia dintre amicii sai deosebit de influenti, Winston Churchill, premierul britanic, aceasta scapa de acuzare, insa, obosita fiind, inchide toate magazinele, vinde toate drepturile asupra marcii sale lui Pierre Wertheimer, si pleaca in Elvetia.

Dupa ani de zile, cand Chanel trecuse de varsta de 70 de ani, revine in forta si redeschide afacerea in Paris, observand din umbra succesul pe care il avea acum noul star al modei, Christian Dior. Coco Chanel prevedea inca de pe atunci o reintoarcere a modei la stilul anilor '20, insa criticii nu o intelegeau, asa ca prezentarile de moda cu care aceasta si-a anuntat revenirea au fost considerate la acea vreme un esec. Cu toate acestea, insa, cu un avant greu de crezut pentru varsta sa, aceasta doreste sa redea femeilor splendoarea pierduta in timpul razboiului, si sa revigoreze moda feminina. Si-a asigurat finantarile, si-a adunat personalul necesar, a ales materiale noi, in voga, si a inceput competitia impotriva noilor designeri. Dupa trei sezoane, se bucura deja de respectul si atentia maselor, actualizandu-si design-urile clasice.

In toata aceasta perioada, Chanel nu este straina de industria filmului, aceasta avand numeroase contracte in America. Unul din contracte i-a adus nu mai putin de un milion de dolari, pentru a imbraca vedetele de pe marele ecran. Chiar si dupa exilul sau in Elvetia, publicul american se bucura mai mult de revenirea acesteia in lumea modei. Una din campaniile de promovare cele mai cunoscute a casei Chanel a fost cea in care Marylin Monroe a fost surprinsa parfumandu-se cu Chanel No. 5. Intrebata fiind in timpul unui interviu: "Ce porti pe tine noaptea la culcare?", Marylin a raspuns jovial: "Chanel No. 5, bineinteles!" Alte vedete ale vremii care purtau ultimele aparitii in materie de moda si erau indragostite de Chanel au fost: Elizabeth Taylor, Jane Fonda, Jackie Kennedy sau Grace Kelly. Si in ziua de azi, vedetele care promoveaza brandul Chanel nu sunt deloc putine: Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Vanessa Paradis, Jennifer Aniston, Scarlett Johansson şi Kirsten Dunst au fost, pe rand, imaginea Casei Chanel.

In anul 1971, in 10 ianuarie, Coco Chanel moare, la varsta de 88 de ani, la apartamentul sau din Hotelul Ritz. Sute de admiratori si apropiati ai regretatei creatoare de moda s-au adunat la inmormantare, majoritatea purtand costume marca Chanel, ca tribut. La aproape un deceniu dupa moartea sa, Karl Lagerfeld este cel care ajunge sa conduca brandul mai departe spre noi culmi ale succesului. Compania apartine in totalitate familiei Werthmeier si vanzarile continua sa creasca, generand sute de milioane de dolari.

Viata si opera celebrei Coco Chanel continua sa captiveze si azi atentia maselor. Contributia adusa de aceasta modei este incontestabila, si, dupa cum spunea si redactorul-sef al revistei Vogue, Diana Vreeland: "Chanel a inventat secolul XX pentru femei." Iubirea si respectul fata de propriul trup, feminitatea agresiva, libera si nesupusa, combinata cu o doza potrivita de masculinitate si independenta, avangardismul si modernismul au fost ingredientele de baza care au stat la baza filosofiei Chanel, cea care a lasat in spate nu doar influente in moda, ci moda insasi!

Click aici pentru selectia de produse Chanel de la SOLE.